PR jednohubka s Janou Pokornou

Lucie Dědková, podnikatelská mentorka, zpovídá svého hosta byznysových jednohubek, Janu Pokornou. Jana je specialistka na PR, pomáhá lidem dostat se do médií. Vede vás, aby váš odraz vynikl v záři reflektorů. Její jeden tip dalším podnikatelům se samozřejmě týká PR. Poslechněte si ho. 🟡👉 A pokud se chcete dostat do médií s Janinou podporou, koukněte na její kurz Odrazte se do médií:

Poslechněte si podcast

Byznysové jednohubky Lucie Dědková podnikatelská mentorka

Raději čtete? Zde je přepis rozhovoru

Krásný den, vítám vás u Byznysových jednohubek, dnes s Janou Pokornou, a budeme si povídat o PR. Ahoj Jani.

Ahoj Lucko.

Já jsem Lucie Dědková, byznys mentorka, a Jana nám řekne, kdo je ona a co dělá. Jani, povídej.

PR a medializace vs. žena podnikatelka

Já se věnuji PR a medializaci, v podstatě pomáhám lidem dostat se do médií tak, aby díky nim mohli rozvíjet svoji značku a aby se to promítlo do jejich podnikání.

Poslední dobou pracuji hlavně s jednotlivci, převážně se ženami, protože si myslím, že ten náš hlas je pořád málo slyšet, že jsme pořád málo vidět ve veřejném prostoru a spíš se někde krčíme v koutku a čekáme, až budeme objeveny, ale myslím si, že právě toto je potřeba změnit.

Musíme o sobě dávat vědět a být i tím hybatelem veřejného dění sami za sebe, protože jinak nic nezměníme.

Jak se zviditelnit s Janou?

A jak to tedy probíhá. Já, když chci být více vidět, tak jdu za tebou a co spolu děláme?

Mé služby se odvíjí od toho, že jsem freelancer, pracuji sama na sebe, nejsem velká PR agentura, která může zajišťovat PR v celé jeho šíři, jak tomu dneska je.

Šla jsem tedy cestou specializace "jenom" na ta média a funguji s jednotlivci, což je také velký rozdíl oproti PR agenturám, protože, ty se většinou zaměřují na komunikaci firem, velkých i malých značek a funguje to tam už trošku jinak.

Já jako freelancer jsem schopná spíše vést ty lidi, nasměrovat, poradit jim, jakým způsobem jsou schopni se do médií dostat, jakým způsobem je využívat a jak v nich vystupovat.

A co se mi osvědčilo při práci s jednotlivci, ne s velkými firmami, je to, že je v podstatě naučím, jak dělat PR svépomocí, protože to nejsou většinou klienti pro PR agentury, na roky, tak aby jim velký tým zajišťoval tu publicitu.

Ale mám zkušenost, že ti lidé jsou schopni PR dělat sami, dostávat se do médií a zařadit medializaci do běžného marketingu, který dělají během svého podnikání.

Public relations jako součást marketingu

Takže vnímáš PR jako součást marketingu, že by tam ta medializace u freelancerů měla být?

Myslím si, že určitě. V podstatě, obor Public Relations spadá do marketingu, do té marketingové komunikace, fungují tam jenom jiné principy na rozdíl třeba od reklamy apod. Je to spíš směrem k řízení komunikace, vedení a management toho, co kde říkáme, tak, aby to podporovalo naši dobrou značku, image a pozitivní obraz.

Kdy začít s public relations jako freelancer?

Já hodně u freelancerů vidím, že říkají "Až budu trošku větší, až budu trochu dál, tak se začnu věnovat PR." Jak ty na toto koukáš?

Já vím, že ty sama se hodně teď věnuješ tématu stabilizace podnikání a já si myslím, že přesně toto je ten správný moment, kdy do toho šlápnout i z hlediska PR.

Nevnímám totiž stabilizaci jako nějakou stagnaci, ale opravdu spíš jako v určité fázi podnikání, kdy už je nastavený ten základ, kdy už to funguje, tak se věnovat tomu, ať to nadále roste.

A to je přesně i o tom PR, zvyšovat dosah, své publikum a svou cílovou skupinu, kterou já mohu oslovovat svými službami nebo produkty, tak, aby se mi to zpětně do podnikání promítalo.

Některým to funguje i na začátku, většinou se jedná o start-upy, které mají hned do startu velkou vizi a hned do toho šlápnou a PR potřebují, ale u těch jednotlivců, freelancerů nebo majitelů malých firem, malých značek se mi osvědčuje jít do toho až ve fázi té stabilizace.

Jasně, když už je nějaký stabilní příjem a člověk má nějakou jistotu.

Ono to souvisí i s tím, že to PR v téhle fázi i lépe zužitkují ti lidé. V momentě, kdy se objevíte v televizi a ten člověk vás tam uvidí a vy ho něčím zaujmete, co udělá?

Půjde na internet a bude se vás snažit najít na webu ve vyhledávači podle jména, podle značky, podle toho, co v tom rozhovoru zaznělo. Ale v momentě, kdy vás nenajde, nebo vás najde, dostane se k vám na web, a nebude moci s vámi jakýmkoliv způsobem dál pokračovat, tak tohle celé bylo zbytečné.

Vy ho potřebujete dostat už do toho svého funnelu, nebo do komunikace s vámi tak, aby on vás našel a byl schopen s vámi projít až ke konkrétní prodejní nabídce a k nákupu.

Jednohubka od Jany: PRopojení mezi lidmi, zpětné odkazy

Super. Řekla bych, že toto navazuje na ten tvůj tip, na tu tvoji jednohubku, tak jakou ty máš pro nás dneska připravenou jednohubku?

Myslím si, že je hodně důležité propojovat se s lidmi. Mám v tom hezkou slovní hříčku PR opojení - jako propojení. Dostávat se prostřednictvím jiných lidí k širšímu publiku, k více lidem než jste schopni obsáhnout vlastním marketingem.

To, že spolu teď natáčíme Byznysové jednohubky, tak je pro mě v podstatě PR u tvé cílové skupiny, u tvé komunity, kterou už jsi vybudovala a které toto video budeš vysílat.

To znamená, jakékoliv propojení, a funguje na tomto principu i medializace a to už je opravdu ve velkém měřítku, když se bavíme o těch tradičních médiích nebo o televizi, rádiu, časopisech nebo novinách, to už je něco, kde jsme schopni dostat se před tisíce nebo stovky tisíc lidí.

Ale funguje to krásně i v tom on-line prostředí, ať už jsme hosty v nějakém vysílání, máme tematický týden u někoho ve skupině, účastníme se on-line summitu a jsme tam přizvaní jako hosté.

Využívejte těchto příležitostí! Vždycky vás to posune dál a k nějakým novým lidem. Vytvářejte si kvalitní zpětné odkazy.

Možnosti spolupráce s Janou Pokornou

Pod toto se určitě podepisuji. Já se ještě zeptám na tu spolupráci s tebou. Kolik asi tak řádově stojí, jak je to finančně, dostat se do médií. Řada lidí to vnímá tak, že to bude stát strašně peněz a strašně času, tak jestli to můžeme uvést na pravou míru.

Já moje podnikání stavím převážně na tom, že předávám své know-how, učím lidi dělat si to svépomocí. Tam se pohybujeme v řádech jednotek tisíců ať už na konzultaci nebo prostřednictvím mého on-line kurzu.

V momentě, kdy byste se mnou chtěli spolupracovat v režimu tak, že já za vás vymýšlím ta témata, připravuji veškeré podklady pro ty novináře, oslovuji ty novináře, takže vy "jenom" přijdete na to televizní vysílání, tam já narážím u sebe jako freelancera na časovou kapacitu toho, abych se vám mohla věnovat.

Proto já mám třeba za rok maximálně tři klienty na tuto dlouhodobou spolupráci a tam už se bavíme o nějaké pravidelné, dejme tomu v režimu part-time, spolupráci a tam už to jde do vyšších částek.

Ale chci tím říct to, že úplně stačí, když já vás tím procesem jednou provedu a vy už jste pak schopni dělat PR pravidelně sami v rámci svého marketing, protože jinak bychom vlastně mnohdy ani nemohli spolupracovat, protože moje kapacita je takto omezená.

Jak přemýšlet o výběru tématu

A ty jsi říkala vybírat témata pro ta média, tak jestli bychom se o tom mohly pobavit. Jaká témata, nebo jak o tom přemýšlet… Ano, dozvíme se to u tebe na kurzu, ale jestli bys nám mohla tady dát nějakou takovou ochutnávku toho, jakým směrem o tom přemýšlet.

Přemýšlet o tom určitě tím směrem, že v našem podnikání se hodně věnujeme nějaké klientele, často se to nazývá ideální klient, a jsme už hodně ponořeni do konkrétních jednotlivých potřeb, co ti lidé řeší a jak my jim můžeme pomoci.

První tip:

U médií je důležité podívat se na širší publikum, v podstatě, třeba když se věnuji ženám, představit si jakoukoliv ženu, která se může podívat na televizi nebo si přečíst časopis, do kterého já mířím, a najít tam průsečík s tím, co dělám tak, aby to oslovilo i ji.

Většinou jdeme do obecnější, širší kontextuální roviny a nezabíháme do nějakých podrobností.

Druhý tip:

Podívejte se do těch médií, o čem vlastně natáčí či píší, jaká témata se u nich objevují a zjistěte ten průsečík s vaším podnikáním, s vašimi produkty či službami a "napasujte" to na to, co ta média potřebují do svého obsahu.

A neznamená to vůbec to, že když už se v nějakém médiu koučka nebo byznys mentorka objevila, že už je to její rajón a už tam bude vždycky jenom její názor, takto to vůbec nefunguje.

Jde o to, že to téma, ať už je to třeba koučink, nebo podpora byznysu, potřebují novináři neustále protáčet médii znovu a znovu, ale z jiného úhlu pohledu, potřebují jiný názor a tam právě nastupují jednotliví odborníci se svými sděleními tak, aby naplnili tu potřebu médií - obsah vydávat opakovaně.

Jak začít s PR

Super, tak jo. Já děkuji moc za tipy. Máš ještě něco, co bys doporučila lidem, co se chtějí vrhnout do PR, co je vlastně takové první, co by měli udělat?

Určitě doporučuji, promyslet si, co od toho vlastně očekávám, co je ten cíl. Začít koncem, tou vizí, kam se chci dostat, to je podobné v byznysu i v PR.

Chodit do médií jenom tak, že si najednou poslechnete Byznysové jednohubky a nějakým způsobem vás to zaujme, je to dobrá "nakopávačka", takový ten starting point, ale pak musím jít do toho…

Je to opravdu pro moji fázi byznysu teď důležité? Nepřineslo by mi teď před Vánoci lepší službu udělat facebookovou reklamu a vyprodat tu svoji nabídku?

PR není primárně zaměřené na prodej, je to dlouhodobější záležitost, kde budujete svoji značku, získáváte důvěru lidí, kteří se o vás tímto způsobem dozví a nějakým způsobem v konečném důsledku prodáváte, ale nikdy nevíte, jestli ten střípek, proč ten člověk nakonec kliknul na to "objednat", je z reklamy, nebo že vás viděl pětkrát, šestkrát někde vysílat na sítích, nebo je ten střípek to, že vás zaslechl v rádiu nebo v televizi, nějak to tam zapadlo a v ten moment kliknul na to "objednat" a je to tak.

V tomto je PR hůře měřitelné než výkonností marketing, ale myslím si, že má opodstatnění v "soft" marketingu, kdy nejedeme vyloženě na výkon, ale spíše na budování té značky.

Super. Děkuji moc

Díky Lucko a zdravím všechny.

Byznysové jednohubky Lucie Dědková podnikatelská mentorka

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/html/byznysovejednohubky.cz/public_html/www/wp-includes/functions.php on line 5279

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/html/byznysovejednohubky.cz/public_html/www/wp-includes/functions.php on line 5279

Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/html/byznysovejednohubky.cz/public_html/www/wp-content/plugins/complianz-gdpr/class-cookie-blocker.php on line 428